Lezen!

Etiketten lezen: doen!

Pas op! Boodschappen doen gaat veranderen šŸ™‚

Na het lezen van deze blog…

Het lezen van etiketten is, als je het mij vraagt, iets wat iedereen zou moeten doen. Zo wordt je je bewust van wat er in voeding zit en dat helpt je ook om andere keuzes te maken.

Volgorde van de ingrediƫnten

Op het etiket staan de ingrediĆ«nten vermeld die in het product zitten. Hoewel een fabrikant niet de exacte verhoudingen hoeft te vermelden zit er wel een volgorde in de ingrediĆ«nten. Het ingrediĆ«nt wat het meeste voorkomt moet als eerste worden genoemd. Het staat dus als het ware van groot naar klein weergegeven. Het laatste ingrediĆ«nt komt het minste voor. Staat er dus bijvoorbeeld ā€œsuikerā€ als eerste ingrediĆ«nt genoemd, dan weet je dat suiker het ingrediĆ«nt is wat het meeste voorkomt in dat product.

Suiker

Het zal je waarschijnlijk verbazen waar allemaal suiker aan toegevoegd wordt. Brood, vleeswaren, mayonaise, noem het maar op. In sommige producten komt van nature suiker voor zoals in groenten en fruit. In bewerkte producten wordt (daarnaast) ook nog vaak suiker toegevoegd. Zo kun je ongemerkt een flinke hoeveelheid suiker binnen krijgen.

Palmvet en geharde plantaardige oliƫn

Nog een ingrediĆ«nt waar je op kunt letten is palmolie. Naast dat de winning van palmvet vaak samen gaat met slavernij is het gehard palmvet heel ongezond. Die zijn de zogenaamde transvetten die je lichaam niet kan afbreken (zie mijn blog over transvetten). Let dus op termen als ā€œdeels gehardā€, ā€œgehardā€ en ā€œgehydrogeneerdeā€ plantaardige oliĆ«n of palmvet.

Toevoegingen

Iets anders om op te letten zijn de toevoegingen die worden gedaan, ook wel te herkennen aan de zogenaamde ā€œE-nummersā€. Niet alle e-nummers zijn overigens onnatuurlijk en ā€˜slechtā€™. Let vooral op de smaakversterkers, zoetstoffen en de conserveringsmiddelen. Dit zijn onnatuurlijke stoffen waar je lichaam niet enthousiast van wordt en die zelfs tot ernstige klachten kunnen leiden. Zoetstoffen bevatten weleens waar geen koolhydraten en geen of weinig calorieĆ«n, maar ze zijn giftig en houden je lijf voor de gek. Zie ook mijn blog over zoetstoffen.

Voedingswaarde

Kijk bij de voedingswaarde niet naar de kilocalorieƫn, maar naar de verhouding van de macronutriƫnten (eiwitten, koolhydraten en vetten), de hoeveelheid suiker en vezels. De combinatie tussen de voedingswaarde en de ingrediƫnten maakt dat je kunt bepalen of dit een product is wat je in jouw lijf of die van je gezin wilt stoppen of liever lekker in de winkel wilt laten liggen.

Tot slot

Het beste advies wat ik je kan geven is ga voor vers en zo min mogelijk bewerkte producten. Voor producten die nog zijn zoals ze in de natuur voorkomen. Met zo min mogelijk toevoegingen en zoveel mogelijk in de oorspronkelijke vorm. Dat betekent dat je een groot deel van de producten in de supermarkt zo voorbij kunt lopen. En dat is aan de ene kant heel makkelijk en aan de andere kant misschien even wennen..


Afspraak

Kun jij wel een steuntje in de rug gebruiken bij het wijzigingen van je eetpatroon? Of wil je een keer samen boodschappen doen (op ‘supermarkt-safari)? Maak dan een afspraak!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraagje? Stuur me een app: