AD(H)D en/of Hooggevoeligheid

Op een natuurlijk manier beter

Leven met ADHD: Mooie kwaliteiten, maar soms best lastig

Je wordt geboren met een bepaalde set genen. In deze genen ligt aanleg voor verschillende zaken waaronder ook AD(H)D. Maar dit betekent niet automatisch dat je dit ook krijgt. Het is namelijk altijd een combinatie van genen & omgevingsfactoren. Dat is het goede nieuws, want die omgevingsfactoren kun je zelf (grotendeels) beïnvloeden! En dat is waar ik je (kind) bij wil gaan helpen! Zo kunnen we er samen voor zorgen dat vooral de kwaliteiten de bovenhand gaan voeren!

ADHD en Hooggevoeligheid

Je hebt ADHD wanneer dit is vastgesteld en je hier in je dagelijkse leven last van hebt. Last uit zich o.a. in onrust, je niet kunnen concentreren, impulsiviteit en een vol hoofd. De klachten die je hebt hangt samen met jou als persoon, maar ook het type ADHD dat je hebt:

  1. ADHD-H; In deze vorm voert onrust in het lichaam vaak de boventoon, ook wel hyperactiviteit genoemd. Niet stil kunnen zitten, niet kunnen wachten op je beurt, door mensen heen praten.
  2. ADHD-I; Dit is de vorm die we ook kennen als ADHD. De hyperactiviteit en impulsiviteit ontbreekt. Ook bij deze vorm is concentratie en ‘orde scheppen in de chaos’ vaak aan de orde.
  3. ADHD-C; Dit is een combinatie van bovenstaande 2. Dit komt het meeste voor.

Hooggevoeligheid kan in combinatie met ADHD, maar dat hoeft niet. Hooggevoelige mensen hebben vaak moeite met prikkelverwerking. Er komt ‘teveel binnen’. Niet kunnen stoppen met piekeren, niet lekker slapen en uitgeput zijn van alle prikkels is kenmerkend bij hooggevoeligheid.

Wat kan voeding betekenen?

Voeding is één van de omgevingsfactoren waar ik hierboven over heb verteld. Om je brein goed te laten functioneren moeten alle cellen goed met elkaar communiceren. Daar zijn communicatiestoffen voor nodig. En die communicatiestoffen maakt het lichaam zelf aan. Tenminste.. Als het daar voldoende bouwstoffen voor krijgt. En je raad het al! Die komen uit voeding.. Zonder deze bouwstoffen zoals de juiste eiwitten, vitaminen en mineralen kunnen deze communicatiestoffen (onvoldoende) worden aangemaakt. Bij ADHD verloopt de communicatie iets moeizamer zou je kunnen zeggen. Dus is het extra belangrijk dat alle bouwstoffen voor deze communicatiestoffen aanwezig zijn. Daarnaast zijn sommige voedingsstoffen extra ‘prikkelend’ of stimulerend. Niet handig als je al zoveel onrust voelt in je lichaam.  

Is dat dan alles?

Nee, dat is niet alles. Hoewel voeding enorm belangrijk is, is dat niet de enige omgevingsfactor om de klachten van AD(H)D te verminderen. Ook andere leefstijlfactoren zoals beweging, ontspanning en slaap spelen een grote rol. En mindset! Hoe kijk je naar jezelf en je ADHD? Heb je misschien geprobeerd om jezelf aan te passen om te voldoen aan “Hoe Het Hoort”? En wat heeft dat met jou als persoon gedaan? En dan gaan we toewerken naar Wat Werkt Wel. Want jij mag er zijn, precies zoals je bent.

Neem contact op!

Of laat je gegevens achter:

Neem contact met me op

Bel me of laat je gegevens achter
Vraagje? Stuur me een app: